Over Eliez

Het allereerste begin:

“Kan drama iets doen aan de eenzaamheids­cijfers in deze wijk?”

 vroeg de stichter van de inloopvoorziening ‘’De Wijkfabriek” in 2020 aan mij.

"Natuurlijk!", antwoordde ik volmondig. Als docent en dramacoach wist ik hoe troostend en verbindend het vak werkt.

Dus begon ik spontaan op een middag met een groep ‘wijkfabrikanten’ wekelijks hun levenservaringen in vorm te zetten.

  • we speelden,   
  • we dansten,
  • we schreven en
  • we zongen,

om er daarna pas over te praten.

Verbinding en intimiteit

De verbinding en intimiteit die door deze bijeenkomsten ontstond liep positief uit de hand en er ontstond een voorstelling.

Nu zijn we een sociale onderneming met meerdere producten.  

Mijn grootste wens is dat deelnemers de ervaring krijgen om in theaters voor regulier publiek te spelen. Onze artistieke producten zijn dat waard en het is een erkenning voor de organisatie en haar deelnemers.

home
home
home
home
home
home

Niets is fout!

Ik bied een ruime oefenomgeving met mogelijkheden om te zijn wie iemand is of juist graag worden wil. Niets is fout!

Spel biedt een heerlijke vrijplaats voor alle onhandigheidjes, gevoeligheden en pijnlijke gedachten die iemand heeft. Zonder daarvoor afgestraft te worden.

“Hier mag ik spelen en zijn wie ik ben. Omdat het spel is wordt niemand boos. Dat verbaast me elke keer weer maar het geeft me enorm veel vrijheid en opluchting.” (Citaat deelnemer)

Blijvende nabijheid

Veiligheid betekent niet altijd een aanpak met ‘zijden handschoentjes’. Wel betekent het een blijvende nabijheid en een presente benadering; ook als het schuurt tussen deelnemers, met mij of de buitenwereld. Juist op zulke momenten wordt geleerd, ook door mij. Want het proces tussen deelnemers en mij is wederzijds en vooral gelijkwaardig van opzet.

“Eliez benadert mij als een volwassen vrouw van 31. Daar moest ik erg aan wennen. Omdat ik klein ben en ook een zichtbare fysieke beperking heb, word ik meestal kinderlijk aangesproken en niet op waarde geschat. Eliez behandelt me als iemand met verantwoordelijkheden, naar mezelf en de omgeving. Maar dat is nieuw voor mij. En daarom niet altijd gemakkelijk” (Citaat deelnemer)

Over de regisseur

Ik ben in staat om serieuze onderwerpen met humor aan te pakken waardoor vaak een lichtere blik op ervaringen en moeilijke processen ontstaat. Ernst ‘verdunnen’, daar waar het kan, brengt ontlading.

Wat is meer verbindend dan samen te (glim)lachen om dat wat eigenlijk om te janken is.

Eliez Sprenkels

Wat ik doe en deed

Professionele achtergrond

In mijn jonge jaren studeerde ik voor dramadocent waar ik me specialiseerde in het vormingstheater aan de Academie voor Expressie door Woord en Gebaar te Utrecht.
Hierna studeerde ik Culturele Antropologie aan de Universiteit van Amsterdam en kwam hierdoor aan het werk als groepsleider met minderjarige alleenstaande vluchtelingen.

Van daaruit rolde ik de jeugdhulpverlening in waar ik 15 jaar met gezinnen werkte waar één of meerdere kinderen uit huis geplaatst waren. Regelmatig gebruikte ik dramatechnieken om met jongeren en ouders te ‘praten’.

Toen ik de overstap maakte naar de opleiding SPH en later Social Work van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen heb ik 16 jaar als docent gewerkt en sociaal werkers en hulpverleners opgeleid in het zorg- en welzijnsdomein.

Eindelijk regisseren

Met de oprichting van Spelmag’Rzijn 3 jaar geleden, kwam alles bij elkaar. Ik ontdekte dat mijn (té lang verborgen) talent, naast alles wat ik al deed, ook één van mijn passies was geworden. Regisseren!

Mijn doel

Als ik voorstellingen maak, vergeet ik alles om me heen. Dan bestaan er alleen de mensen en hun verhalen! Het doel is altijd verbetering van het welzijn van de deelnemers zonder ten koste te gaan van de artistieke kwaliteit.

Het gedicht van Marieke Lucas Rijneveld ‘de Troostzoekers’ bezielt me daarbij in het maakproces:

De troostzoekers

Zoals geluk gevaarlijk is voor wie er spaarzaam mee omgaat,

voor wie niet-leven een koud kunstje werd, voor wie hier binnenkomt

en twijfelt aan alles wat mooi is, twijfelt aan zijn plek in de wereld,

voor wie eindeloos teert op het verlangen naar beterschap,


voor wie niet breekbaar wil zijn net zo min als populierensterk

en wie mij raakt geef ik de wind, voor wie met een bevel tot

omhakken in de hand rillerig plaatsneemt of juist wil opbloeien

en zie me, voor wie alleen wil zijn maar het niet langer meer kan.


Zoals geluk gevaarlijk is voor hen die het niet kunnen delen,

voor wie wel glimlacht maar de snik onzichtbaar en hoog in

de keel heeft, voor wie alles verloor waar hij van hield, voor hen die

de koek uit de mond sparen en altijd andermans honger stillen,


voor wie weerloos omgaat met de dingen, voor wie iedere

avond zichzelf het donker van zijn kop injaagt, voor wie de hoop

heeft opgegeven als een zieke kameraad, voor wie van alles denkt

maar te weinig uitspreekt, voor wie moe is maar niet meer


in slaap komt en eeuwig ligt te woelen, voor hen die willen leunen,

voor wie onder de mensen wil zijn als onder een warme deken,

voor wie niet weet wie hij is en altijd onzeker, we zijn de leegte,

zeggen we, we zijn de leegte en weten niet hoe ons te vullen.


Zoals geluk gevaarlijk is voor de roekeloze, voor wie verstrikt zit

in eigen-ik, voor wie de weerloosheid weg-eet, koopt, slikt, voor wie

zichzelf bezeert omdat een ander het niet meer doet, voor wie

stemmen hoort maar zelden een lief woord, voor wie bang is om


verlaten te worden en in een leeg huis thuis te komen, voor wie zélf

uit voorzorg iedereen verlaat, voor wie weet dat het hart op vele

manieren kan breken en vergeet dat het ook op vele manieren

weer kan helen, voor wie en voor iedereen is hier de plek.

Marieke Lucas Rijneveld

Uitgangspunten Eliez

Kwetsbare situaties 

Ik erken de breekbaarheid in elk mens. Een periode van kwetsbaarheid is meestal tijdelijk. De grens tussen stabiel en instabiel is dunner dan men vaak verwacht. Liever spreek ik daarom van kwetsbare situaties dan van kwetsbare deelnemers.

Hoger welzijn door creativiteit

Kunstuitingen verhogen het welzijn van een mens. Evenals een verbindend samenzijn dat doet. Mijn aanpak is laagdrempelig. Eerst het plezier en pas daarna aandacht voor eventuele doelen.

De kracht van samen

De kracht van samenzijn in onze groepen ligt in de verschillen tussen mensen in hun draagkracht en draaglast. Ik zie dat deelnemers met al hun eigenheid iemand steunen die er doorheen zit. Die rollen kunnen over een aantal weken helemaal anders liggen.

Radicaal gelijkwaardige benadering

Ik hanteer groepsdynamische principes waarbij ik mezelf functioneel inzet. Een radicaal evenwaardige benadering van de deelnemers staat hoog in mijn vaandel zonder dat dit (natuurlijk) gezag uitsluit.

Fanclub

SpelMOET'Rzijn

Op mijn 60e verjaardag werd ik, ten overstaan van vele anderen, door een goede vriendin in het zonnetje gezet. Ze deed een prachtige sketch met op de achtergrond mijn favoriete muziek. Ik genoot van hoe ze expressie gaf aan onze vriendschap door alle jaren heen. Haar eindwoorden waren, terwijl ze haar vuisten gebald in de lucht hield: 

"En nu ben je regisseur! 
Bij jouw eigen bedrijf Spelmag'Rzijn. 
Wat zeg ik? 
Spel MOET 'r zijn". 

De tranen stonden in mijn ogen. 

Blijkbaar waren er anderen die vonden dat ik met mijn initiatief niet meer gemist kon worden in het huidige sociale domein, zorg- en onderwijslandschap. Ik werd er verlegen van en voelde me tegelijkertijd vereerd.

En de naam voor de fanclub van Spelmag’Rzijn was geboren. SpelMOET’Rzijn, fanclub van Spelmag’Rzijn, het klinkt mooi. Dus hou ik ‘m erin!

Wil jij ook lid van de fanclub worden? 


Mail me op eliez@spelmagrzijn.nl en ik zet je op de lijst. Je krijgt dan een persoonlijke uitnodiging bij alle nieuwe producten en voorstellingen er voor in de plaats. Je bent er altijd als eerste bij, je geniet van kortingen en mag soms bij try-outs aanwezig zijn.